Τρίτη, 31 Μαρτίου 2009

Λίγα απλά στατιστικά για την τιμή της βενζίνης

Τι μας λέει μια απλή στατιστική ανάλυση;
Στο υπουργείο Ανάπτυξης δίδονται οι μέσες τιμές της αμόλυβδης βενζίνης και του πετρελαίου (brent) από τις 30/9/2002 έως τις 27/3/2009 (σχετικό γράφημα δίπλα). Κοιτώντας το γράφημα φαίνεται ότι υπάρχει καλή συσχέτιση των δύο. Αν όμως κάνουμε μια απλή στατιστική ανάλυση, υπολογίζοντας τον δείκτη συσχέτισης (correl) των τιμών αυτών το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό: 0,412249. Τι σημαίνει αυτό; ΜΙΚΡΗ ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ. Το γράφημα όπως παρουσιάζεται δεν μας δείχνει την πραγματικότητα.
Άρα μην ψάχνουμε να βρούμε τα αίτια της ανόδου ή πτώσης της τιμής της αμόλυβδης στο πετρέλαιο. ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΣΥΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ.

Το μυστικό για μένα είναι αλλού. Και τα βενζινάδικα είναι μια ΦΟΥΣΚΑ. Όπως και η χρηματιστηριακή φούσκα του 1999. Γιατί είναι ΦΟΥΣΚΑ; Πολύ απλό. Στο μυαλό του Έλληνα το εύκολο και κατανοητό είναι η πώληση προϊόντων ή αγαθών στον τελικό καταναλωτή. Σκεφτείτε από τι πήξαμε τα τελευταία χρόνια. Μάντρες αυτοκινήτων, καφετέριες, καταστήματα ρούχων, κινητά, μπαρ, περίπτερα, βενζινάδικα κ.α. Τι σημαίνει αυτό; Πολλά πρατήρια για λίγο κόσμο.
Με βάση το άρθρο του κ. ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΪΤΑΝΤΖΙΔΗ της ελευθεροτυπίας στις 9/3/2009 με τίτλο "Η μείωση της κατανάλωσης κλείνει βενζινάδικα", στην Ελλάδα ο αριθμός των πρατηρίων πλησιάζει τις 8.000 που θεωρείται ιδιαίτερα υψηλός για τον αριθμό των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν. Η σχέση 1 πρατήριο προς 481 αυτοκίνητα ανεβάζει σημαντικά το κόστος διαχείρισης, τη στιγμή που σε άλλες χώρες η σχέση αυτή είναι 1 προς 1.063 στην Ιρλανδία, έως 1 προς 2.994 στη Γερμανία.
Τι σημαίνει τιμή βενζίνης; Από τα λίγα που ξέρω: Τιμή = Διυλιστήριο + Μεταφορικά + Φόροι + % κέρδος πρατηριούχου.
Τώρα αν τα συνδυάσουμε τα παραπάνω και επειδή και αυτοί επιχειρηματίες άνθρωποι είναι και πρέπει να ζήσουν (αυτό το επάγγελμα διάλεξαν άλλωστε) υποχρεώνονται να αυξήσουν το κέρδος τους ανά λίτρο διότι απλά πουλάνε λιγότερα λίτρα καύσιμα (μην ξεχνάμε: 1 πρατήριο αναλογεί σε μόλις 481 αυτοκίνητα). Δηλαδή ο Γερμανός για να βγάλει τα ίδια μπορεί να ρίξει 6 φορές και ο Ιρλανδός 2,2 φορές το ποσοστιαίο κέρδος του επί της τιμής της βενζίνης σε σχέση με τον Έλληνα πρατηριούχο.
Στην πραγματικότητα έχουν κάνει μια επένδυση που απλά... την έκαναν πολλοί. Δεν έκαναν έρευνα αγοράς. Δεν τα υπολόγισαν καλά ή για την ακρίβεια...δεν τα υπολόγισαν καθόλου. Άρα το σίγουρο είναι ότι κάποιοι θα κλείσουν. Δεν μπορεί να κάνεις μια επένδυση και να κάνεις απόσβεση σε 40-50 χρόνια. Δεν είναι επένδυση. Είναι καταστροφή!!!
πηγές: Υπουργείο ανάπτυξης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου